چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۸۰۶۸
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰

فکرشهر-نیره محمودی راد: کتاب داستان «کُره سِیُو» نوشته استادهیبت الله بهرام زاده، از نخستین روزهای بنا شدن مافی آباد به دست مِش مراد، کدخدای مافی آباد و پدربزرگ شان در روزگار نظام السلطنه مافی روایت می کند و آرام آرام به سوی خاطرات زندگی  در کنار پدر، مادر و دِی کاکا می رود.

خاطرات شیرین دوران کودکی، سفر به مشهد، تاسیس اولین دبستان مافی آباد با همراهی ملا حسین بهرام زاده و کمک اهالی روستا، خاطرات دبستان ساسان خشت، باغسون، دبیرستان فریدون کنارتخته، لَتِّه و چهاب، پرندگان منطقه، دبیرستان شاکر کازرون و به وجود آمدن عشقی پاک و نافرجام، دبیرستان احمدی شیراز و تلاش شبانه روزی برای پذیرفته شدن در کنکور، دانشگاه، ازدواج، جبهه و جنگ که در همه آن ها، تک تک اعضای خانواده ی پدری، مادری و نیز دبیران و مدیران مدرسه، اهالی و خیرین دشت خشت، حضور دارند و تعلق خاطر خواننده را به یادآوری روزهای گذشته برمی انگیزد. 

کتاب در لابلای همه رخدادها، خاطرات کوتاه و بلند نوستالوژیک آمیخته به چاشنی طنزهای کوتاه و زیرکانه یست که بر دلنشینی کتاب «کُرِّه سِیُو» افزوده است. 

در واقع «کُرِّه سِیُو» یک کتاب تاریخی، اجتماعی و فرهنگی ست که آداب و رسوم، عقاید و سنت پیشینیان و رویدادهای تاریخی را با ذکر سند ارائه می دهد و در نگارش تک تک جملاتش تلاش شده تا در کنار ایجاد یک فضای داستانی خلاق و تا حدی تخیلی و طنزآمیز، از حیطه واقعیت دور نشود. 

این کتاب که گهگاه با گویش محلی دشت خشت آمیخته شده، پیوندی ریشه دار با فرهنگ و زبان بومی جنوب به ویژه همسایگان جغرافیایی(دشتستان) خود دارد و این تشابه فرهنگی و بومی، خواننده را بیش از پیش به خواندن کتاب مشتاق می کند.

کتاب «کُرِّه سِیُو» که به ۵۰ عکس و ۶۵ داستان آراسته شده، در کنار قلم زیبای نویسنده، مجموعه ای نمایشی و تاریخی فرهنگی را از خود به یادگار گذاشته است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر